Komunikacja interpersonalna

Dlaczego komunikacja jest taka ważna? Ponieważ to właśnie dzięki niej zyskujemy wiadomość o innych ludziach, możemy wymieniać się informacjami i emocjami. Od naszych umiejętności w tym zakresie zależy nasz sukces bądź porażka, zadowolenie z życia prywatnego czy zawodowego.

Co to jest komunikacja interpersonalna?

Słowo komunikacja pochodzi z języka łacińskie communicatio, czyli „wymiana, łączność, rozmowa”. Komunikacja jest zatem rozmową, ale nie tylko. Komunikacją jest także mimika czy gesty, a porozumiewanie się nie jest ograniczone do racjonalnych form wyrazu.

Komunikacja interpersonalna jest natomiast procesem, w którym ważne jest dążenie do dzielenia się różnymi znaczeniami za pośrednictwem symboli. W kontekście komunikacji, należy wyróżnić trzy podstawowe zasady:

  • komunikacja dotycząca ludzi wymaga zrozumienia wzajemnych stosunków pomiędzy ludźmi,
  • komunikacja posługująca się znaczeniami wymaga ścisłego określenia terminów i pojęć, aby były one zrozumiałe dla uczestników przekazu,
  • komunikacja jest związana z różnymi symbolami zaś mowa, słowo pisane, postawa i ruchy ciała, mimika i ruchy oczu, kontakt wzrokowy, głos, dźwięki parajęzykowe, kontakt i dystans fizyczny, cechy wyglądu fizycznego, ubranie itp., mogą obrazować myśl, które mają przekazać.

Komunikacja interpersonalna a wymiana informacji

Komunikacja interpersonalna jest nieustannie zachodzącym procesem wymiany informacji, poprzez róże kanały przekazu, należące zarówno do komunikacji werbalnej, jak i niewerbalnej. By można było mówić o pełnym procesie, konieczna jest określona sekwencja działań, tj.: myśl pojawiająca się u nadawcy komunikatu, która następnie jest kodowana („ubierana” w słowa) i wypowiadana. W dalszej kolejności dochodzi do jej odebrania, zaś odbiorca przetwarza ją. Cykl ten kończy sprzężenie zwrotne, czyli informacja zwrotna.