Coaching w kierowaniu ludźmi

Koncepcja coachingu wywodzi się ze sportu, ale dość szybko ewaluowała, stając się nieodłączną częścią biznesu oraz życia osobistego i rozwoju. Tajemnicze słowo coaching dotyczy zarówno sposobu wykonywania czynności, jak i tego, co się robi. Wymierna korzyści z coachingu są możliwe tylko dzięki wzajemnemu, opartemu na głębokim zrozumieniu związkowi pomiędzy coachem, a osobą coachowaną oraz dzięki stylowi stosowanej komunikacji.

Coaching w kierowaniu ludźmi

Mówi się, że coaching uwalnia ludzki potencjał maksymalizowania własnej efektywności. Osoba coachowaną dowiaduje się różnych rzeczy nie bezpośrednio od coacha, ale poszukuje odpowiedzi w sobie.

W biznesie, coaching jest wykorzystywany najczęściej do :

  • motywowania pracowników;
  • przydzielania zadań;
  • oceniania i analizowania;
  • budowania zespołu;
  • realizacji zadań;
  • rozwoju pracowników.

Wymienione zastosowania to tylko niewielki procent rzeczywistych możliwości sięgnięcia po coaching. Co więcej, coaching jest nie tylko techniką mającą zastosowanie w przypadku wystąpienia określonych okoliczności. To również sposób zarządzania, myślenia, podejścia do ludzi.

Czy coaching to zawód?

W związku z pewnego rodzaju modą na coaching, ale i firmowymi oszczędnościami, często pada pytanie, czy menedżer może być coachem. Teoretycznie wszystko jest możliwe tym niemniej coach musi posiadać pewne cechy osobowości, które nie są wymagana u menadżera. Dobry coach powinien cechować się empatią, czyli umiejętnością współodczuwania uczuć innej osoby oraz bezstronnością, a także otwartością na przyjęcie i zrozumienie odmiennego spojrzenia. Coach będzie również musiał zmierzyć się z nieufnością, zwłaszcza na początku, oraz z oporem przed zmianą.

Uważa się, że każdy coach (nie tylko menedżer) musi być:

  • cierpliwy;
  • wspierający;
  • wykazujący zainteresowanie;
  • potrafiący słuchać;
  • spostrzegawczy;
  • świadomy;
  • samokrytyczny;
  • uważny i wierny.

W przypadku kierowników, lista ta często jest rozszerzana o: wiedzę, doświadczenie, wiarygodność i autorytet. Coaching idzie jednak w parze z funkcją menedżera, który ma za zadanie osiągać założone cele za pośrednictwem ludzi oraz rozwijać pracowników.

Znając reguły coachingu, kierownicy są w stanie sprawić, że zadania wykonywane są na wyższym poziomie, przy jednoczesnym rozwoju wykonujących je osób.

Czym jest a czym nie jest coaching?

Kluczowym efektem coachingu jest zwiększanie świadomości, możliwe do osiągnięcia dzięki skupionej uwadze, koncentracji i jasności zadań. Świadomość ta łączy w sobie nie tylko komunikację, ale zbieranie i jasne postrzeganie istotnych faktów oraz informacji oraz zdolność do definiowania zadań priorytetowych. Umiejętność ta obejmuje również zrozumienie systemów, ich dynamiki czy powiązań pomiędzy ludźmi oraz rzeczami.

W świadomości zawiera się również wgląd w siebie, czyli samoświadomość (a szczególnie zrozumienie wpływu emocji na naszą percepcję). Dobrze prowadzony coaching pozwala budować u współpracowników i pracowników wiarę w siebie, motywację oraz samo odpowiedzialność za powierzone zadania.