Jak kreować swój wizerunek?

Spis treści:

Jak kreować swój wizerunek?
Co się składa na wizerunek?
Co wpływa na wizerunek osoby?
Co oznacza kreowanie wizerunku?

 

Mówiąc o kreowaniu wizerunku, bardzo często mamy na myśli wielkie gwiazdy i ich image bądź firmy, który potrzebują zaistnieć i wyróżnić się na rynku. Zapominamy jednak, że również my sami musimy promować własną markę, choćby po to, by odnieść sukces na polu prywatnym i zawodowym. Jak jednak tego dokonać?

Jak kreować swój wizerunek?

Aby zacząć pracę nad swoim wizerunkiem, przede wszystkim musisz odpowiedzieć sobie, jak chcesz być postrzegany i jakie pragniesz zrobić wrażenie – jest to punkt wyjścia do dalszych działań. Musisz sobie również uzmysłowić, że inteligencja, rozległa wiedza czy doświadczenie nie wystarczają, by dostać wymarzoną pracę czy wygrać konkurs na najlepszy projekt. Istnieje bowiem ścisły związek pomiędzy własnym wizerunkiem a tym, jak otoczenie nas postrzega i jaką wartość w organizacji się nam przypisuje. W toku edukacji czy zdobywania nowych doświadczeń życiowych nie możesz zatem zapomnieć o pracy nad własnym wizerunkiem: spójnym, charakterystycznym i czytelnym.

Co się składa na wizerunek?

Mówiąc o kreowaniu swojego wizerunku, stawiasz siebie w roli produktu. Wyznawane przez ciebie wartości, doświadczenie temperament, osobowość, twoje wady i zalety, twoje motywatory – to wszystko składa się na towar.

Jeśli zaakceptowałeś już ten fakt, musisz określić również cenę za ten produkt. Cena ma opisywać twoją wartość na rynku, tj. wynagrodzenie, honoraria, czy inne korzyści których oczekujesz za wykonywaną pracę. Jeśli jesteś ekspertem, natomiast żądasz stawki dużo niższej niż inni eksperci w branży, to paradoksalnie obniżasz swoją wiarygodność w oczach potencjalnych pracodawców. Dlatego trzymaj rękę na pulsie i śledź wynagrodzenia w twoim sektorze. Kontroluj, czy twoja płaca jest opłacana w należyty sposób.

Produkt potrzebuje również odpowiedniego opakowania. Tak to już jest, że wierzymy w to, co widzimy. Do lamusa możemy posłać powiedzenie, że „nie szata zdobi człowieka”, bowiem jeśli będziesz wyglądał jak profesjonalista, to ludzie będą bardziej skłonni zaufać twoim umiejętnościom. Opakowanie jest bowiem sposobem manifestowania twojej osobowości, a wygląd ma fundamentalne znaczenie w budowaniu kariery. Sposób opakowania i kreacja wizerunku biznesowego są reklamą, której wpływ na odbiorców można porównać z efektem promocyjnym towaru w sklepie.

Co wpływa na wizerunek osoby?

Podstawowym elementem wizerunku jest odpowiednia garderoba, a detale wyglądu wnoszą ogromny wkład w jakość marki. Niekiedy wizerunek pracownika jest ograniczony przez charakter jego pracy – tak jest w przypadku lekarza, pracownika laboratorium, policjanta itd. Gdy pracodawca nie wprowadza szablonu sposobu ubierania się pracowników, istotne jest dobranie stroju do kultury organizacji. Trzeba mieć przy tym na uwadze, że mowa naszego ubioru zbudowana jest z bazy symboli i znaków. Elementy ubioru już od wieków przekazują informację, a ubrania mogą być potwierdzeniem statusu, świadczyć o indywidualnych preferencjach, a nawet przekonaniach, mogą również maskować różne niedoskonałości.

W biznesie egzamin doskonale zdaje garnitur / kostium, który jest strojem uniwersalnym i może stanowić punkt wyjścia do komponowania różnych zestawów. Informuje on o powadze, szacunku, wewnętrznej dyscyplinie, a także pozwala stworzyć ci spójny i korzystny wizerunek, niezależnie od tego, czy wybierasz się na rozmowę kwalifikacyjną, konferencję prasową czy do klienta.

Co oznacza kreowanie wizerunku?

Garnitur powinien być dopasowany i wygodny, w kolorze szarym, granatowym bądź czarnym. Jeśli chcesz wywrzeć wrażenie osoby poważnej, starszej niż jesteś, postaw na koszulę w jaśniejszych barwach – złamanej bieli, kremu, błękitu, szarości czy lawendy. Mimo że większość mężczyzn wzbrania się przed noszeniem krawata, warto mieć w szafie kilka sztuk. Wybieraj krawaty dyskretne, unikaj kwiatowych wzorów czy awangardy. Neutralne krawaty będą pasowały do wszystkich kolorów koszul. By nie popsuć wrażenia, zadbaj również o buty – czarne, doskonale wypastowane i w dobrym stanie. Buty sportowe, sandały do pracy są wykluczone! Mówiąc o butach, nie można nie poruszyć tematu skarpetek – wyrzuć wszystkie w kolorze białym (chyba, że grasz w tenisa) i zapamiętaj, że do czarnych butów możesz nosić tylko czarne skarpetki.

W przypadku kobiet, warto postawić na kostium, w którym zawsze będziesz wyglądała profesjonalnie. Powinien być wygodny i dopasowany, ze spódnicą bądź spodniami o tradycyjnym kroju. Postaw na kolory niezbyt jasne oraz ciemne: granatowy, szarobrązowy, beżowy – są one uznawane za budzące szacunek. Jeśli do kostiumu zdecydujesz się założyć czółenka, powinny być one wycięte nisko w górnej części stopy (jeśli nosisz spódnicę), bądź wycięte wysoko w przypadku, kiedy nosisz spodnie. Nie zapomnij o rajstopach – noś je nawet w upale (zamieniając ewentualnie na pończochy). Gołe nogi w pracy są nieprofesjonalne!

Pamiętaj, że to, jak wyglądasz jest informacją dla twojego otoczenia i może pomóc ci zbudować wizerunek profesjonalisty, bądź zaprzepaścić twoje wysiłki.